Coronamaatregelen maakt uitje van stalletjes langs de weg

stalletjes langs de weg

5 april 2020 – Het pakket van maatregelen in verband met de coronacrisis treft veel ondernemers. Veel bedrijven zijn, binnen de spelregels, overgestapt op alternatieven om de verkoop door te kunnen laten gaan. Zo zijn er veel die extra openingstijden hanteren om de klanten op afspraak te ontvangen en weer anderen bezorgen aan huis.

Aan deze oplossingen is ook het concept ‘drive-in’ van de hamburgergigant toegevoegd. Frietkramen, bloemkwekerijen, Tuincentra, etc. Allemaal zijn ze overdonderd door het succes van deze aanpak. Het is duidelijk te merken dat de consument bereid is om de ondernemer in deze moeilijke tijden te steunen. Bovendien is het langs de bedrijven rijden een welkome afwisseling als je hele dagen thuis zit. De lange wachttijden worden voor lief genomen.

Naast deze drive-in pop-ups, bestaat al jaar en dag het concept van ‘Stalletjes langs de weg‘. Vaak onbemande winkeltjes waar op basis van vertrouwen een bakje op een tafeltje staat waar men het bedrag achter kan laten voor de meegenomen producten. Deze stalletjes worden door de crisis steeds populairder. Ook hier speelt een hoge gunfactor en het verzetje.

Behalve deze onbemande stalletjes zijn veel andere aanbieders van lokale producten gebaat bij aangepaste verkoopvormen. De Facebookpagina ‘Stalletjes langs de weg’ heeft het initiatief genomen om per provincie een groep aangemaakt waar de stalletjes en de consument met elkaar in contact kunnen komen. De stalletjes kunnen gratis hun producten vermelden en de consumenten stellen vragen waar ze bepaalde producten kunnen vinden of laten zien wat ze gekocht hebben. Behalve dat de stalletjes zich in de groep presenteren, worden ze ook op een Google Maps kaart geplaatst. Zo is eenvoudig te zien waar er meerdere stalletjes zijn en kan men ook een route plannen om er meerdere achter elkaar te bezoeken.

🔗 Facbookpagina Stalletjes langs de weg