Twee procent van Nederlandse detailhandelomzet is bij buitenlandse webwinkels

WaarWebWinkel

CBS, 24 april 2020 – In het 2019 besteedden Nederlandse consumenten 19,3 procent meer dan in 2018 bij Europese webwinkels. In het vierde kwartaal bereikte de omzet van Europese webwinkels op kwartaalbasis een recordniveau. De verkopen van Nederlandse webwinkels stegen in het vierde kwartaal van 2019 minder hard dan bij Europese webshops. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.

In heel 2019 werd 17 procent meer online verkocht door in Nederland gevestigde webwinkels
Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. In 2019 was de omzet van pure webwinkels in Nederland, 14,1 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode 21,3 procent hoger.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2019 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in 2019 3,3 procent hoger dan in 2018.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels hebben vaak in meerdere talen consumenteninformatie beschikbaar en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Bron: CBS